Inventarisatie THP motor

Voor alles wat onder de motorkap zit
Masimo

Re: Inventarisatie THP motor

Berichtdoor Masimo » 27 jul 2019, 10:45

Het wordt moeilijk een goed vergelijk te maken zonder een overzicht van de "verbeteringen" per type. Pas dan kun je dat koppelen aan het wel of niet voorkomen van problemen die mensen melden. Iedereen zou al sowieso het exacte motortype moeten aangeven. Ik heb effe gegoogled, en als ik alleen al naar de 1.2 THP kijk zie ik al heel wat varianten:

EB2ADTD (110 PK)
EB2DT (110 PK) ---> Citroën C3 III
EB2DTS (130 PK)
EB2DTSM (136 PK)
EB2ADTS (130 PK) ---> Peugeot 3008-II
EB2ADTX (155 PK)

Mijn C3-III zit momenteel op 32.000 km, zonder enig probleem. Mijn 3008-II zit op 5500 km, dus daar is nog weinig van te zeggen.
Beide auto's automaat

Wat mij opvalt bij beide auto's is dat het oliepeil enorm lastig af te lezen is. C3 krijgt dealeronderhoud, 3008-II is nog af-fabriek.
Hoe ik het ook probeer, ik kom bij beide auto's steeds (ver) boven het maximum uit. Worden ze standaard "overvuld"?
3008 GT-Line Puretech 130 S&S EAT8
Noir Perla Nera

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 27 jul 2019, 10:50

...en dan heb je daarvan nog enkele varianten in euro 6.2 en euro 6.3

succes met het uit elkaar houden :mrgreen:

vwb de peilstok, als er te veel olie in zou zitten krijg je een olie melding, dat zal niet het geval zijn.
Olie kruipt in de veer van de stok omhoog, waardoor het lijkt dat het pijl hoger is dan het bolletje.
Eerst goed droog maken en dan zie je uiteindelijk best waar het "streepje" tussen de bolletjes zit.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

jerilo

Berichtdoor jerilo » 27 jul 2019, 11:45

Overigens heeft Jerilo hier op het forum ook al eens iets over geschreven, afdoppen vd carterventilatie en de gevolgen van de dampen op de inwendige vervuiling, misschien heeft hij er intussen al meer ervaring mee.
Wij doen dit in overleg met de klant. Het punt is namelijk dat de motor wel voorzien moet worden van het nieuwe kleppendeksel, en die zijn vrij prijzig, (deze is aangepast). Inmiddels is er al weer een nieuwere variant aanwezig. Dus ze blijven zeker nog wel puntjes doorvoeren.

Wat betreft het afdoppen en de terugkerende vervuiling kan ik niet zo heel veel over zeggen. De meeste auto's die wij doen zien wij namelijk niet meer. Dus de terugkoppeling die wij heel graag willen krijgen gebeurt niet.
Er zijn een enkele die terug komen en daarbij is de vervuiling na een jaar drastisch verbeterd en kunnen wij deze met een vloeistofreiniging weer goed weghalen. Dit kunnen we gelijk tijdens de jaarlijkse olie verversing doen.

Maar zoals ik ook al eerder heb geschreven het grootste probleem is het "nieuwe" rijden toepassen. Dit is echt onverstandig, zoals de ANWB ook al aangeeft. Laat zo'n motor eens goed toeren maken. En je hoeft echt niet door te trekken tot 5000 t/min maar wij adviseren om regelmatig als je op de snelweg 120 - 130 km/h rijd om eens 1 of 2 versnellingen terug te schakelen en op deze manier in toeren te gaan rijden bij een constante snelheid.

Maar nogmaals elke THP is anders. Wij hebben ze ook rijden die geen problemen hebben. En wij zien inderdaad veel problemen met de 156pk variant maar ook de lagere pk THP's. Zoals de 150 en 140 PK.
Het is meestal een opstapeling van problemen. Het begint met "slecht/vervuilde" brandstof. Hierdoor gaan de sproeigaatjes van de injectoren verstopt raken waardoor de inspuiting niet meer optimaal is. Hierdoor krijg je meer onverbrande brandstof in de olie waardoor de olie dus sneller vervuilt en schraal word. Dit komt weer in het carterventilatiesysteem terecht. Waardoor je klepvervuiling gaat krijgen. Nu is die klepvervuiling wel een eigenschap van de direct ingespoten motor en hieraan kan je niks tegen doen. Alle merken hebben hier last van.
Ook komt er meer onverbrande brandstof in de katalysator terecht deze gaat verstopt raken waardoor je meer tegendruk krijgt vanuit de uitlaat. Hierdoor gaat in 9 van de 10 gevallen de turbo waste-gate klep kapot met diversen storingen op turbodruk (de bekende P0299).
Door die olievervuiling (door de onverbrande brandstof en andere vuiligheid) kan de kettingspanner inwendig defect raken en hierdoor zijn werk niet meer kunnen doen (ketting op spanning houden). Hierdoor gaat de ketting slap raken en klappert meer tegen de plastic :o geleiders. Deze gaan daardoor kapot en vallen in stukjes uit elkaar tussen de schakelingen en komen terecht in de zeef van de oliepomp waardoor deze weer verstopt raakt.
Door het "nieuwe" rijden komt er ook veel kracht op de ketting waardoor deze gaat rekken. Vergelijk het maar met als je op de fiets zit in een lage versnelling en je gaat een heuvel op. Dan komt er ook veel kracht op je benen/kuiten te staan en op een gegeven moment kan je dit ook niet meer houden. Dat is hetzelfde met een ketting die kan een bepaalde kracht aan maar op een gegeven moment word het teveel en zal deze gaan rekken of in het ergste geval breken.

Iedereen dacht maar dat het een kwaliteits probleem was van kettingen. En misschien is dat in het begin ook wel zo geweest maar een ketting word in de fabriek al uitgerekt en kan dus op de normale manier niet meer rekken. Behalve als er dus teveel kracht op komt te staan en dat gebeurt met het rijden onder zijn toeren het "nieuwe" rijden.
Heb je dan ook nog vervuilde olie dan is de smering ver te zoeken en gaat het nog harder.

Door al deze problemen moet de hoge brandstofpomp ook harder gaan werken waardoor de inwendige kleppen defect gaan en deze niet meer de volledige druk kunnen gaan leveren wat als gevolg heeft dat de pomp kapot gaat.
Door de tegendruk en warmte in de uitlaat gaan de uitlaatspruitstukken schuren.

En dan hebben we nog te maken met LSPI (Low Speed Pré Ignition) wat bij benzine turbomotoren om de hoek komt kijken met kleine inhoud en hoog vermogen.
Hieronder een filmpje van Forté die duidelijk uitlegt wat dat inhoud.

https://www.youtube.com/watch?v=b2WBhMc5p4A&t=4s

Dit is even een snel verhaaltje van hoe wij het ervaren en meemaken. Het heeft allemaal met elkaar te maken.
Het is gewoon belangrijk om goede A-merk (liefst premium) brandstof te tanken met daarbij een paar keer per jaar een reiniger erbij toe te voegen waardoor de brandstof-injectoren schoon blijven en goed hun werk kunnen doen en dat is de brandstof goed vernevelen in de verbrandingskamer.
Als dan ook de kleppen nagenoeg schoon blijven behoud je ook de juiste hoeveelheid lucht wat binnenkomt en heb je een mooie verbranding.

Ik praat nu over de 1.6 THP.

De 1.2 THP hebben wij ook al gehad met vervuiling dus ook daarvan ben je niet verlost. Maar deze motor zit toch wat beter in elkaar en kent tot nu toe bij ons nog weinig problemen, behalve de distributieriem die je echt op tijd moet vervangen ivm kans op breken omdat deze door de olie loopt.
Het breken of losraken van de riem (vezels) is een oorzaak door motor en brandstofreinigers die alcohol en ethanol bevatten wat rubber op "vreet".
Er schijnen nu in België en Duitsland veel motoren te sneuvelen doordat de riem breekt dit komt door de E10 brandstof die weer ethanol bevat.
Dus ook bij deze motoren is het onderhoud van enorm belang. Dus elk jaar gewoon olie en filter vervangen. En altijd olie gebruiken wat de fabrikant voorschrijft ivm de distributieriem die door de olie loopt.
Wij gebruiken reinigings producten die geen alcohol of ethanol bevatten en zijn dus veilig voor deze motoren.

Jeroen

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 27 jul 2019, 13:41

bedankt voor je uitgebreide uitleg Jeroen
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

Doornekamp33

Berichtdoor Doornekamp33 » 27 jul 2019, 14:03

Nou nogal, weet je niet hoe warm het is, poeh he.
Groet Peter

jos208

Berichtdoor jos208 » 27 jul 2019, 14:24

@Jeroen: Geweldige uitleg :!: :!: :!: Super bedankt. Het bevestigt alle losse berichtjes welke ik de afgelopen jaren gelezen heb over de kettingen en inwendige vervuiling (ook bij andere merken) icm juiste olieen en benzine en is een mooie opeenstapeling/samenvatting van de problemen welke met de huidige motoren op kunnen treden bij onjuist gebruik/onjuist onderhoud.
Peugeot 308 GT 1.6e THP 205 Blue Magnetic, intussen Blanc Nacre
Ik voel mij iig lekkerder in een Peugeot :D

jerilo

Berichtdoor jerilo » 27 jul 2019, 20:47

Nou nogal, weet je niet hoe warm het is, poeh he. AfbeeldingAfbeelding
Het is vanaf gisterenavond bij ons al aan het afkoelen :lol: . Met vandaag bijna heel de dag al 22 graden en regen en onweersbuien. Heeeeeerlijk, was er klaar mee met die warmte.

@jos208: dat klopt helemaal. En terecht wat je opmerkt het is NIET alleen bij Peugeot. Een heleboel merken hebben er last van. De 1.2 TCe motor van Renault staat ook enorm bekend om zijn problemen. Precies dezelfde klachten als bij de THP (ketting, enorm olieverbruik, vervuiling enz).
En het is alleen maar te doen om aan de milieu-eisen te voldoen. Mijn mening is dat de brandstof motor uit ontwikkeld is. Ze moeten teveel "bijzaken" in gaan bouwen om nog aan de milieu-eisen te voldoen. Wat negatieve effecten krijgt op de motor zelf.
Maar we hebben er mee te maken en wij proberen het voor onze klanten te repareren. Maar ook wij kunnen niet toveren. Een motor die al teveel slijtage heeft (enorm hoog olieverbruik) kunnen ook wij helaas niet meer behandelen met een reiniger of toevoeging en dan blijf je inderdaad een hoog olieverbruik houden, we kunnen het misschien binnen de perken krijgen door de toevoegingen. De enige oplossing is dan nog een revisie. Maar over het algemeen is dat duurder dan dat de auto nog waard is en word dus niet meer gedaan.

Vanuit mijn werk en interesse in de automobieltechniek denk ik dat we een combinatie gaan krijgen van voertuigen die puur alleen op elektrisch gaan rijden. Dit zullen voertuigen zijn die niet veel actieradius nodig hebben. Zoals de boodschappen auto's bijvoorbeeld.
En de auto's die meer actieradius nodig hebben zullen een vorm van hybride krijgen met een elektromotor en als verbrandingsmotor iets van waterstof.
Want allemaal aan de elektrische voertuigen zie ik niet zitten. Dan struikel je zometeen over de snoeren op de weg. En je kan niet bij elke parkeerplaats een laadpaal neerzetten.
Er zal toch een voertuig moeten komen die zichzelf kan voorzien van energy in het accupakket. En dat zal toch een soort van verbrandingsmotor moeten worden en wellicht in samenwerking met een vorm van zonnepanelen ergens verwerkt in het dak.

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 27 jul 2019, 20:58

Nou nogal, weet je niet hoe warm het is, poeh he. AfbeeldingAfbeelding
Het is vanaf gisterenavond bij ons al aan het afkoelen :lol: . Met vandaag bijna heel de dag al 22 graden en regen en onweersbuien. Heeeeeerlijk, was er klaar mee met die warmte.

En dat zal toch een soort van verbrandingsmotor moeten worden en wellicht in samenwerking met een vorm van zonnepanelen ergens verwerkt in het dak.
Fantastisch hoe je weer het zo makkelijk uitlegt, maar het aardig complex is...

PS: een Audi S8 heeft een panoramadak met zonnepanelen hierin verwerkt. Even sparen tot 160K euries en dan heb je ook wat Afbeelding

rzwanink

Berichtdoor rzwanink » 27 jul 2019, 21:07

Zeker een hele duidelijke en goede uitleg. Dat is nog eens informatie verstrekken
308sw 1.2 puretech 130pk (binnenkort chippen)
Bouwjaar 2016
18" Saphir Noir velgen
Aluminium dakrails
Panoramadak
DAB+
"Full led front" koplampen en mistlampen :lol:
Heel mooi donker blauw, is niet lelijk

jos208

Berichtdoor jos208 » 27 jul 2019, 22:22

En de auto's die meer actieradius nodig hebben zullen een vorm van hybride krijgen met een elektromotor en als verbrandingsmotor iets van waterstof.
Helemaal mee eens Jeroen. Volledig elektrisch zal het voorlopig niet gaan worden, tenminste niet voor de lange afstanden..... Div elektrische laadstations konden de afgelopen week door de hitte niet snel laden, las ergens, vlgs mij in de AW dat iemand die met een i3 naar zuid Frankrijk reed dat hij bij diverse laadstations problemen ondervond. Door overhitting bij laden met met hoog amperage ("snelladen"), sloeg de apparatuur op veilige modus, lees; deze werd te warm en om niet zo heet worden nam het te laden amperage af, m.a.g. dat de laadtijd fors toenam. Bij huizen; elektriciteit opgewekt met zonnepanelen haperde de afgelopen week ook al, omdat de omvormers anders te warm werden...vandaag een bericht dat treinen uitvielen doordat de elektromotoren te warm werden....enz... :oops:
Peugeot 308 GT 1.6e THP 205 Blue Magnetic, intussen Blanc Nacre
Ik voel mij iig lekkerder in een Peugeot :D

Terug naar “Motorisch (308-T9)”