Niet goed werkende airconditioning

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Plaats reactie
Prisje82
Peugeot Liefhebber

Niet goed werkende airconditioning

Bericht door Prisje82 »

Goedemorgen,

Ik heb sinds een jaar een Peugeot 3008 uit 2018. Nu merkte ik afgelopen zomer dat bij hogere buitentemperaturen de airco niet werkt. Ook niet na eerst een tijdje de ramen open te hebben gehad. Na een uur rijden doet de airco het nog steeds niet. Naar de garage geweest en die geven aan dat er wellicht een lek zit. Dit willen ze checken met een contrastgas zodat ze kunnen zien waar het lek zit. Dit is echter een duur grapje, alleen het contrastgas kost al € 275,-

Mijn garantie is net 2 weken verlopen dus ik heb contact gezocht met de Peugeot dealer waar ik de auto gekocht heb en gevraagd wat zij hierin kunnen betekenen ook al is de garantie verlopen. Zij willen wel naar de auto kijken maar dan ben ik een uur onderweg en loop dan nog het risico dat ze niks voor mij kunnen betekenen. Zij geven nu aan dat als er een lek zit bij de condensator dit sowieso buiten de garantie valt.

Nu is dus mijn vraag, wat zouden jullie doen? Toch naar de aankoopdealer (en dus een hoop tijd en benzinekosten kwijt zijn) met het risico alleen maar nog meer geld kwijt te zijn of naar de lokale garage en dan sowieso zelf voor de kosten opdraaien?

En ja ik weet dat ik veel eerder naar de garage had moeten gaan maar dit was even niet mogelijk :)
mehtevaschino
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 1 keer

Re: Niet goed werkende airconditioning

Bericht door mehtevaschino »

Zal toch even met de aankoopdealer in gesprek gaan misschien mogelijk toch coulance of andere regeling omdat je garantie net 2 weken is verlopen.
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 125 keren
Like! Gekregen: 184 keren

Bericht door Rick »

Als de klacht gemeld is binnen de garantie termijn, maakt het niet uit dat deze nu 2wkn verlopen is.
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Prisje82
Peugeot Liefhebber

Bericht door Prisje82 »

Klacht is bij de dealer niet gemeld binnen de garantie termijn, wel bij de garage…
RadioTechniman
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 12 keren

Bericht door RadioTechniman »

Werkt de airco niet goed of gewoon helemaal niet?

Vaak zijn de binnenventieltjes van de vulopeningen defect.

Maar kan bij een airco natuurlijk van alles zijn.

Wat je zelf kan controleren is of er vettige aanslag aan de binnenzijde van de afdichtdopjes vd aircoleidingen zit. Gewoon eraf draaien en binnenzijde beoordelen. Zijn 2 dopjes. Eentje hogedrukleiding, eentje lagedrukleiding.
307 SW Premium 2007 Gris Fer 1.6 16V - 302k km and counting!

Voor alle radio/navigatie/telefoon problemen of updates kun je bij mij terecht!
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Tja, als je klachten hebt, en je meld dit dan niet bij het bedrijf waar je garantie had maar bij een ander.... dan kan ik me voorstellen dat deze dealer gaat zeggen : Toedeledokie

Je kan het nog proberen
Prisje82
Peugeot Liefhebber

Bericht door Prisje82 »

Ik had Bovag garantie, dan maakt het toch niet uit waar je het meldt?
Prisje82
Peugeot Liefhebber

Bericht door Prisje82 »

Maar goed de dealer heeft gezegd best mee te willen betalen aan eventuele reparatie alleen niet als het dus een lek is bij de condensator, dit valt sowieso niet onder garantie
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Prisje82 schreef: 29 sep 2023, 14:37 Ik had Bovag garantie, dan maakt het toch niet uit waar je het meldt?
vlgns google:

BOVAG Garantie wordt gegeven door het bedrijf waar je jouw voertuig heeft gekocht. En in principe zal deze verkoper de garantiewerkzaamheden ook zelf moeten kunnen uitvoeren. In de regel kun je alleen in overleg met de verkoper de reparatie bij een ander laten uitvoeren op kosten van de verkoper.

Maar goed,fijn dat de dealer eea toch wil oppakken. Onderzoekkosten naar de oorzaak, worden pas vergoed als de oorzaak binnen de garantie valt. Dat is altijd. Aan jou te bepalen waar je die kosten wil laten maken. Bij de dealer laten doen voorkomt discussie over die kosten als het niet de condensor blijkt te zijn.
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 50 keren
Like! Gekregen: 154 keren

Bericht door Peugeot-5008 »

Prisje82 schreef: 29 sep 2023, 12:04 Klacht is bij de dealer niet gemeld binnen de garantie termijn, wel bij de garage…
Ik vraag me bij dit soort zinnen altijd af waarom dit soort keuzes worden gemaakt, met mogelijk een (onnodige) hoge rekening tot gevolg.

Overigens welkom op het forum en leuk dat je ons hebt gevonden. Zou je nog wel even de forumregels willen volgen en jezelf voor willen stellen op de daarvoor bestemde plaats? Vertel daar, naast iets over jezelf, ook iets over je Peugeot. Denk daarbij bijvoorbeeld aan motorisatie, brandstof, uitvoering, luxeniveau etc etc en wellicht ook een stukje verleden wat je nog meer hebt gereden. Dat helpt bij het beantwoorden van vragen, nu én in de toekomst, en we weten wie we voor ons hebben. Dank je wel alvast
Prive: e-2008 GT Pack 136 PK (Blue Vertigo, afneembare trekhaak)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Prisje82
Peugeot Liefhebber

Bericht door Prisje82 »

Omdat de aankoopdealer heeft gezegd dat ik bij iedere Peugeot garage kon aankloppen als er iets mis was aan de auto, nu zeggen ze iets anders.. maar goed aan deze reacties heb ik niks maar toch bedankt
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Je gaf niet aan dat de garage ook een Peugeot-reparateur betrof.
Je had het over garage en Peugeot-dealer.

Maakt wel verschil in onderling vertrouwen of het 'collegas' zijn of zomaar een garage in de buurt.
RadioTechniman
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 12 keren

Bericht door RadioTechniman »

Punt is dat de condensor (of condensator) voorin de grille zit en er hoeft maar een steentje verkeerd tegenaan te ketsen en de boel is lek. Dit valt onder schade en niet onder garantie. Ook al is het niet je eigen schuld.

Rest van het aircosysteem zit verborgen en kan dus geen (ongewilde) schade oplopen.

Zou je toch nog willen adviseren mijn eerder genoemde controle uit te proberen.

Groen omlijnd zijn de aircoleidingen en rood omcirkeld is een dopje van een vulopening (voor aircoservice). Iets lager buiten beeld zit de andere. Losdraaien en binnenzijde inspecteren. Zijn puur stofkapjes. Als je ze losdraait gebeurt er niks geks.
IMG_20230929_213507.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
307 SW Premium 2007 Gris Fer 1.6 16V - 302k km and counting!

Voor alle radio/navigatie/telefoon problemen of updates kun je bij mij terecht!
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

@prisje82, zou je ook nog een even voorstellen topic aan willen maken met wat info over jezelf en je Peugeot in de daarvoor bestemde rubriek ?
BVD
Prisje82
Peugeot Liefhebber

Bericht door Prisje82 »

@RadioTechniman, bedankt voor je reactie. Ik ga het checken 😊
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 50 keren
Like! Gekregen: 154 keren

Bericht door Peugeot-5008 »

Zowel mijn collega Rick als ikzelf hebben je gewezen op de forumregels en het verplichte voorstellen. Zou je, alvorens je verder gaat met posten, dat eerst willen doen? Dank je wel.
Prive: e-2008 GT Pack 136 PK (Blue Vertigo, afneembare trekhaak)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Prowolf
Peugeot Liefhebber
Like! Gegeven!: 12 keren
Like! Gekregen: 5 keren

Bericht door Prowolf »

Het kan natuurlijk ook nog een kwestie van bijvullen zijn maar dan is 5 jaar wel erg snel.
Meestal heb je een dan lekkage of werkt de aircopomp niet goed of niet meer.
Bij een te lage systeemdruk schakelt de pomp ook niet in.
Verder zou ik in overleg met de dealer kijken of het door de lokale Peugeot garage gecontroleerd en of gerepareerd kan worden.
Ik weet niet wat de afstand en of brandstofkosten zijn die keuze is aan u.
U heeft er voor gekozen om de auto bij die dealer aan te schaffen dus heeft u toen ook tijd en geld ingestoken.
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 PK | GT Pack| EAT8|Leder|Camera|Navi|Panoramisch schuifdak|Bleu vertigo|Noir Perla Nera|
18" Evissa velgen| Full LED koplampen|Keyless Entry|DAB+|Focal|Pack Connect|Pack Drive Assist| Draadloze telefoonlader|Afneembare trekhaak.
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (3008-II)”