Turbo vervangen

Voor alles wat onder de motorkap zit
jerilo
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 7 keren

Re: Turbo vervangen

Bericht door jerilo »

Haal eens de vacuumslang los op de turbo en sluit deze slang eens aan op een vacuummeter. Zo kan je zien hoeveel vacuum er bij de turbo komt tijdens stationair draaien. Dit moet minimaal 600mbar zijn. Is het minder of niks dan ligt het aan het regelventiel of vacuumslangen.

Heb je wel voldoende vacuum dan ligt het aan de waste-gate klep of het elektrische ontlast ventiel wat op de turbo gemonteerd zit. Heb je deze er al af gehaald om te kijken of deze nog heel is en/of er geen scheur in het membraam zit.

Katalysator niet verstopt?

RobertFB
Peugeot Liefhebber
Like! Gekregen: 1 keer

Bericht door RobertFB »

@jerilo, bedankt voor je antwoord . Ik zat aan hetzelfde te denken. Ik had mijn schoonzoon al gezegd het regelventiel door te meten en het er even af te schroeven . Ook aangeraden de slang van de drukdoos af te halen en aan de doos te zuigen om te zien of de stang van de wasteklep beweegt. Zal kijken of die een vacuummeter op de kop kan tikken.
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

@ jerilo, als het membraan van de actuator kapot is dan sluit de waste gate dus niet? En dit vacuum wordt door de solenoide klep geregeld ?
Laatst gewijzigd door RobertFB op 20 jul 2023, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
jerilo
Peugeot Freak

Bericht door jerilo »

Die staat dan open.
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

we gaan toch maar het magneetventiel van de turbo vervangen en een nieuwe klepdeksel want de oude lekt nog steeds
Nu zit er bij de klepdeksel set dit rode afsluitdopje waarvoor is dat?
Afbeelding
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

Ik heb het al gezien het is gewoon een afdichting voor transport.
Hoe wordt de klepdekselpakking gemonteerd net de dikke kant in het deksel of met de dunne kant in het deksel. De pakking is al in het deksel gemonteerd met de dikke kant in het deksel, de dunne rand kom dan op de kop. Is dat juist?
jerilo
Peugeot Freak

Bericht door jerilo »

Klopt, zoals hij al in het deksel gewoon monteren.
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

@jerilo, bedankt. we willen het ladedruk ventiel dat met de arm van de wastegate verbonden is, opnieuw afstellen. hoe doe je dat? we denken dat het stangetje versteld is en ondanks vakuum de klep niet helemaal sluit.
jerilo
Peugeot Freak

Bericht door jerilo »

Daar is geen procedure of waardes voor. Omdat deze afstelling al gedaan is als de turbo nieuw is of gereviseerd word.
Maar het kan wel uiteraard. Ook wij komen het soms nog wel eens tegen dat de moertjes loskomen.
Ik heb alleen niet de maten in mijn hoofd zitten, die kan ik maandag pas opzoeken.
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

Ik had ergens gelezen stang volledig in dus klep dicht plus 3mm
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

Vaak heeft een topic geen vervolg en weet je niet hoe het afgelopen is, juist daarna was je benieuwd toch.
Gisteren eerst de auto uitgelezen met icarsoft CR PRO. Hier kwam direct een foutmelding dat de solenoid klep niet functioneerde.
In de garage was het P0299 Ladedrukregeling defect, P2261 Storing aansturing elekroklep overdrukturbine (dump valve),
P2262 Ladedrukregeling defect. Met een vacuumpomp gekeken of de onderdruk actuator werkt en die reageerde prima.

De solenoid klep vervangen en gaan rijden.Kregen toch weer een emissie storing op de radio, weer uitgelezen en foutmelding P0141 Storing stroomafwaartse zuurstofsensor verwarmingsregeling open circuit. We hebben de connector los gehad en met contactspray ingespoten, .We hadden de sensor zelf 2 weken geleden eruit gehaald en gereinigd. De fout kwam weer terug dus we gaan een nieuwe lambdasonde achter de Kat bestellen en hopen dan dat het probleem verholpen is.
We hebben ook een nieuwe klepdeksel geplaatst en die schijnt nu dicht te zijn.
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

Lambdasonde na katalysator vervangen en fouten gewist. Naast de foutmelding lambdasonde was er ook de melding te weinig turbodruk. We hebben maar een Lauch CRP123E gekocht om te kunnen uitlezen en die werkt prima.
Uitgelezen P2262, P2261, P2279, P0299
Met de auto gereden tot 110KMH en geen problemen ook geen foutmelding, de emissiefout bleef weg
We gaan toch de wastegate vervangen want er komt niet genoeg turbo druk. Heb die besteld en een montage set.
Om die te vervangen moet de turbo er ook af. Kan het uitlaatspruitstuk blijven zitten of moet dat er ook af en dan moet er ook een nieuwe pakking tussen waarschijnlijk. Wat is het aanhaalmoment van de turbo op het uitlaatspruitstuk en die van de spruitstuk moeren?
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

Ik heb de wastegate binnen en de acutator de onderdrukdoos. Nu moet ik de afblaasdruk afstellen. Weet iemand bij welke onderdruk de wastegate open gaat?
RobertFB
Peugeot Liefhebber

Bericht door RobertFB »

We hebben de wastegate vervangen, het huis bleek gescheurd.
Ik kan nergens vinden hoe de wastegate met de actuator wordt afgesteld. We hebben de oude afstand van actuatorhuis tot de handel van de wastegate aangehouden maar is dit ook juist. Bij 0,1 bar beweegt de handel en bij 0.3 is die gesloten. Heeft iemand hier cijfers voor?
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (5008-I)”